Het openingsconcert van Kerkennacht Utrecht start officieel om 21.00 uur in de Geertekerk. Het zal worden verzorgd door het Utrechts Studenten Koor en Orkest, alsmede door Klaartje van Veldhoven i.s.m. het Matangi kwartet. Daarnaast zal ook pianist Pepijn van Vilsteren een optreden verzorgen samen met tenor Felipe Gallegos.

Het Utrechts Studenten Koor en Orkest

Het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO) bestaat uit meer dan 150 jonge musici en is daarmee één van de grootste studentenmuziekgezelschappen van Nederland. Het USKO is in 1945 opgericht door Hans Brandts Buys om klassieke muziek voor jonge mensen toegankelijk te maken. Hij was een groot Bachliefhebber en wilde die liefde graag overbrengen op volgende generaties. Hans Brandts Buys werd in 1959 opgevolgd door Jaap Hillen, die na 25 jaar werd opgevolgd door Harold Lenselink. Van 2001 tot 2008 volgde Johan Rooze. Na een interim-dirigentschap van Harold Lenselink staat het USKO sinds 1 april 2008 onder leiding van Gilles Michels.

Nog altijd voert het USKO in een driejarige cyclus de Matthäus-Passion, de Johannes-Passion en de Hohe Messe (mis in b-klein) uit. Het USKO beperkt zich echter niet alleen tot Bach. Tijdens onze najaars- en zomerconcerten worden ook andere werken uitgevoerd.  Na onze Passieconcerten zal het USKO zich deze zomer buigen over het Gloria van Puccini en hoogtepunten uit het operarepertoire van Verdi en Puccini.

Hoewel het USKO voornamelijk om muziek draait, speelt gezelligheid ook een belangrijke rol. Door het jaar heen worden verschillende ledenactiviteiten georganiseerd, zoals een introductieweekend en diverse feesten. Bovendien gaat het USKO ieder jaar op ‘Bachkamp’ in Sint-Michielsgestel, om daar een week lang hard te studeren op een van Bachs drie grote werken. Dit jaar is dat de Matthäus-Passion. Met dit stuk is het USKO in april ook op tournee geweest naar Odense, Göteborg en Kopenhagen.


Felipe Gallegos

Felipe Gallegos werd geboren in Guadalajara, Mexico. Hij heeft zich ontwikkeld als een klassieke tenor in oratorium, concertmuziek en opera. Hij begon zijn studie aan de Universiteit van Guadalalara, daarna won hij verschillende beurzen van het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten van Mexico om zijn studies in het buitenland voort te zetten. Onder zijn leraren bevinden zich Carlos Aransay, Katherine Cieszinsky, Corradina Caporello, Claude Corbeil en Joan Dornemann. Hij studeert momenteel aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Catrin Wyn-Davies en Rita Dams.

Filipe Gallegos

Op het opera toneel zong hij in de Rossini-opera Viaggio a Reims, La cambiale di Matrimonio, El Retablo de Maese Pedro van De Falla, L ‘enfant et les sortegegies door Ravel, en L’ Elisir d’amore van Donizetti.

Op het concertpodium zong hij evangelist-rol en aria’s van Johannes Passion van Bach, evenals o.a. het Magnificat en Cantata BWV 111. Ook zong hij solo’s in Il Vespro della Beata Vergine van Monteverdi met Capella Barroca de México, Requiem van Mozart, Negende Symfonie van Beethoven met OFUNAM en Pasión según San Marcos van Osvaldo Golijov met Orquesta Sinfónica Nacional de México en was hij te gast bij de Opera de Bellas Artes met Orquesta del Teatro de Bellas Artes in México. Onlangs heeft hij de rol van Ferrando gezongen in Così fan tutte van Mozart in het Summer Opera Season met de Dutch National Opera Academy.

Hij is lid van Coro de Madrigalistas de Bellas Artes, waar hij ook als dirigent heeft gewerkt.

 

Klaartje van Veldhoven

Klaartje wordt geprezen vanwege haar heldere stemgeluid, haar avontuurlijkheid en integere interpretaties. Zij was al
vanaf jonge leeftijd te horen op de concertpodia in binnen- en buitenland. Klaartje studeerde in Zwitserland en Nederland
aan de Schola Cantorum te Basel en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zij toerde door Europa met het European Union Baroque Orchestra o.l.v. Christina Pluhar. Ze zong als soliste bij het Residentie Orkest en ze werkt regelmatig met de Nieuwe Philharmonie Utrecht o.l.v Johannes Leertouwer en met Ton Koopman en Sigiswald Kuijken en Concerto Copenhagen o.l.v. Alfredo Bernardini.

Ze neemt deel aan projecten van de Nederlandse Bachvereniging als ripieno zanger, was ze te gast bij het Norsk
Solistkoret, o.l.v. Grete Pedersen, Vokal Nord o.lv.Bjorn Andor Drage en le concert Etranger o.l.v. Itay Jedlin. Bij de
Nieuwe Philharmonie Utrecht o.l.v. Johannes Leertouwer, zingt ze onder andere de Mattheus Passion met een totaal van
10 zangers, die zowel de aria’s als de ensemble partijen voor hun rekening nemen. Deze uitvoering kreeg recentelijk 5
sterren in een recensie van de NRC. In 2006 won ze de eerste prijs bij de John Kerr Award for English song, in Goudhurst, Kent.

Klaartje van Veldhoven

Klaartje houdt ook van muziektheater en deed daarom ook producties met theatergezelschap Stella Den Haag,
Barokopera Amsterdam, het Vocaallab en muziektheater Hollands Diep. In februari 2019 zingt zij de hoofdrol in een nieuwe muziektheatervoorstelling ‘de Paraplu’ met nieuwe muziek van Nicoline Soeter en regie van Annechien Koerselman, die in premiere gaat in het Muziekgebouw Eindhoven en o.a. zal spelen op November Music en verschillende grote podia en festivals.

Haar debuut-cd: ‘Komm in mein Herzenshaus’ met aria’s voor sopraan van J.S. Bach voor barokensemble en accordeon kwam in 2013 uit. Dit album werd zeer goed ontvangen door de Nederlandse pers. In september 2014 kwam haar 2e cduit bij Harmonia Mundi; ‘Songs of Clarity’, met repertoire van Purcell en Byrd met het Amstel Saxofoonkwartet. Haar meest recente cd ‘Normal gets you nowhere’, waar zij samenwerkt met improviserende musici, zoals het Rembrandt Frerichs trio en Erik Bosgraaf, kreeg 4 sterren in de Trouw en de Elsevier en een 9 in de Luister. Klaartje is regelmatig te gast bij Radio 4 en ze is de samensteller van de Bach lijst bij de website www.24classics.nl

 

Het Matangi Quartet

Het Matangi Quartet is al bijna 20 jaar een graag geziene gast op Nederlandse en internationale podia. De vier leden Maria-Paula, Daniel, Karsten en Arno, laten zich niet in een hokje plaatsen en wagen zich aan diverse muziekstijlen; van klassiek tot dance en van jazz tot pop.

‘We spelen zoveel verschillende soorten en stijlen muziek, die vragen allemaal om hun eigen interpretatie en presentatie. Daar zit voor ons de uitdaging en inspiratie.’ (Karsten Kleijer, altviolist van Matangi)

Matangi deelde het podium met verschillende klassieke topmusici waaronder Miranda van Kralingen, Tania Kross, Ivo Janssen, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein en Lars Wouters van den Oudenweijer. Ook ontving het kwartet uitnodigingen voor diverse festivals, waaronder het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, Festival d’ Aix-en-Provence, het Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival de Carthage in Tunesië, de World Expo 2010 in Shanghai, het International Conservatoire Festival in St Petersburg, North Sea Jazz en het Bevrijdingsfestival Utrecht.

‘De kracht van Matangi ligt in de kracht van de groep. We zijn vier onafhankelijke artistieke zielen waarbij het geheel meer is dan de som der delen’ (Daniel Torrico Menacho, violist van Matangi)

In 2002 ontving het kwartet de prestigieuze Kersjes van de Groenekan Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek en in 2008 wonnen de Matangi’s de derde prijs op het Internationale Joseph Joachim Kamermuziekconcours in Weimar. Matangi bracht diverse cd’s uit bij Challenge Records International die stuk voor stuk met geweldige kritieken werden ontvangen.

Matangi Kwartet‘Onstuimig en ongetemd, zo zou ik ons typeren. We kleuren niet binnen de muzikale lijntjes!’ (Maria-Paula Majoor, violist van Matangi)

Matangi neemt regelmatig deel aan avontuurlijke crossover-projecten en treedt onder meer op met cabaretiers Herman van Veen en Youp van ’t Hek, bandoneonspeler Carel Kraayenhof, jazztrompettist Eric Vloeimans, jazzpianist Michiel Braam, DJ Kypski, jazzvocalisten Mathilde Santing en Renske Taminiau, singer songwriters Lori Lieberman en Tom McRae. Met deze baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek slaagt Matangi erin een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. En minstens zo belangrijk: het geeft extra inspiratie om het rijke klassieke repertoire dat in de afgelopen 250 jaar is opgebouwd – van Haydn tot Adès – met nieuw élan tot klinken te brengen.

 

Pepijn van Vlisteren

Pepijn van Vlisteren

Geboren in Zwolle (1984), groeide Pepijn op in een echte muzikantenfamilie. Zijn vader is pianist, zijn moeder zangeres. Na achtereenvolgens viool en vervolgens trompet te hebben gespeeld, begon Pepijn op zevenjarige leeftijd met pianospelen. De eerste leraar werd zijn vader, al na een paar jaar werd Pepijn aangenomen als privé-leerling bij Marlies van Gent (docent jong talent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam).

Pepijn is een gepassioneerd liedbegeleider en correpetitor, heeft een grote interesse in orkestdirectie, en begeleidt graag koren. Pepijn beschikt over een breed repertoire (dat van Bach tot Messiaen reikt), speelt in verschillende kamermuziekformaties op diverse podia. Zo speelde hij op 4 mei 2018 tijdens het jaarlijkse herdenkingsconcert in Utrecht werken van Chopin, Piazzolla en Bach. In januari en februari van 2019 voerde hij 7 maal Schubert’s Winterreise uit met tenor Gevorg Aperánts en speelde hij tijdens de 4 mei herdenking in Zuilen met violiste Esther Damsma-In ’t Groen o.a. 2 delen uit de vioolsonate van C. Franck. Er zijn plannen het gehele werk van Franck in de nabije toekomst uit te voeren. Met sopraan Vida Matičič heeft hij in juni 2019 de concertreeks Love a voyage of discovery uitgevoerd.

Naast zijn werkzaamheden als uitvoerend musicus, is Pepijn van Vilsteren werkzaam als gepassioneerd en bevlogen docent piano. Momenteel geeft Pepijn les bij De Muziekfabriek Utrecht, de Muziekschool te Wijk bij Duurstede, en heeft hij een privé lespraktijk.